Mentaal plan

Wil je mentale vaardigheden zoals ademhaling, gedachtecontrole en visualiseren gebruiken bij belangrijke wedstrijden, dan zul jij je brein moeten trainen.

Dit is de mentale vaardigheid oefenen in de training en uitproberen wat voor jou werkt bij de wedstrijd.  Pas dan zul je op de lange termijn een positief effect merken. Daarom bestaat een mentaal trainingstraject ook meestal uit minimaal vijf tot tien trainingen en het liefst vaker.

Mentale stappen

Er zijn een aantal vaste stappen die iedere sporter mentale training volgt maakt. Dit zijn:

  • Kennismaken door middel van een intakegesprek (Wat is je vraag?);
  • Analyse van eigenschappen, kwaliteiten, belemmeringen en de sportsituatie;
  • Mentale trainingsdoelen vaststellen (Waar ga je aan werken ?);
  • Mentale vaardigheden trainen, passend bij jouw hulpvraag en sport (Hoe doe je dat?);
  • Het geleerde in praktijk brengen door middel van een mentaal plan;
  • Evaluatie (Werkt het?).

Mentaal plan

Een mentaal plan is niets anders dan een A-4 tje waarop jij jouw mentale ritueel vastlegt, waardoor optimaal gespannen en geconcentreerd bent.

Wat werkt voor jou het best om te doen:

  • Thuis/hotel/auto;

Hoe pak jij je rust en houd jij je op prettige manier bezig met andere dingen dan de wedstrijd? Wat kan je omgeving doen om je te ondersteunen?

  • Voor de wedstrijd;

Wat werkt voor jou om je op te laden zodat je scherp bent? Hoe ziet jou plan eruit om de wedstrijd in jouw voordeel te laten eindigen?

Een wedstrijdplan is het strategisch handelen, waardoor jij op je sterkst bent en de tegenstander op z’n zwakst.
  • Tijdens de wedstrijd;

Hoe blijf je taakgericht? Hoe herpak je na een fout? Houd jij je aan je wedstrijdplan of is het nodig om het bij te stellen? 

  • Na de wedstrijd.

Neem jij wat je goed deed mee naar de volgende wedstrijd? 

Dan wordt bijvoorbeeld ademhaling niet een trucje, maar een getrainde vaardigheid die je helpt spanning reduceren. Je weet hoe jij je gedachten taakgericht stuurt en aandacht richt.

Tennisser Rafael Nadal na verlies Wimbledonfinale in 2007 van Federer: “Ik was mentaal verslapt, ik had me laten afleiden, ik had me niet aan mijn wedstrijdplan gehouden. Heel erg stom, heel erg onnodig. Zo duidelijk, zo precies wat je niet moet doen tijdens een belangrijke wedstrijd.”   Boek: Rafa pagina 13.