Mentale Teamtraining Onderwijs

Daniëlle heeft meer dan twintig jaar ervaring in onderwijs als docent, orthopedagoog en sportpsycholoog. Hierdoor weet ze wat er speelt tussen docenten en de leerlingen, maar ook binnen onderwijsteams.

GAS en REM in de klas

Er zijn veel overeenkomsten tussen topsport en onderwijs. Net als een coach, motiveer en stimuleer je leerlingen om optimale prestaties te leveren. Dit vraagt veel van je mensenkennis. Door passend onderwijs is het zinvol wanneer je meer weet over ‘bijzonder gedrag’ in de klas.  De GAS en REM- methode helpt hierbij. Je leert:

  • Je leerlingen, je collega’s en jezelf beter kennen;
  • Hoe je didactische en pedagogische werkvormen aansluit bij de leerlingen;
  • Wat emoties en gedachten doen met prestatiegedrag in de klas;
  • Hoe je werkt met leerlingen met bijzonder gedrag door bijvoorbeeld kenmerken van Autisme, ADHD en perfectionisme.

Ook is het mogelijk om met het docententeam aan teambuilding te werken voor betere samenwerking en het delen van kennis. Dit kan door middel van:

  • Intervisie-bijeenkomsten; Onderleiding van een sportpsycholoog worden onderwerpen op een vertrouwelijke en gestructureerde manier besproken. Samen met collega’s worden oplossingen gezocht voor (mentale) belemmeringen waar docenten tegenaan lopen.
  • Teambuidling;  In één of meer dagdelen traint het team op een actieve manier: samenwerken, communicatie en leiderschap.