De les ‘mentaal’ net zo normaal als wiskunde of Engels

De les ‘mentaal’ net zo normaal als wiskunde of Engels

Jouw talent, jouw toekomst

De Thorbecke Talentschool Rotterdam is de grootste Topsport Talentschool van Nederland én het heeft een officiële vooropleiding Dans & Muziek. Op deze school zitten onder andere de jeugdspelers van Feyenoord, Team NL en Lucia Marthas, maar ook andere sporten zijn vertegenwoordigd zoals rugby, basketbal, zwemmen en atletiek.

Op deze school wordt écht geïnvesteerd in deze bijzondere topsporttalentleerlingen. Ze worden met extra aandacht begeleid bij hun ontwikkeling als topsporter, mens én als leerling. Je kan je voorstellen dat deze leerlingen soms veel druk ervaren en veel ballen in de lucht moeten houden. Het is niet eenvoudig de balans te vinden en tijd te verdelen tussen school- en sportprestaties, vrienden en vriendinnen, sociale media .. terwijl ze ook nog kind mogen zijn.

Flow werkt al sinds 2010 op de Thorbecke Talentschool. Het Sport in Perspectief®-programma draait vanaf 2023.

Sport in Perspectief®: van de klas naar het gras

De methode Sport in Perspectief® is de pedagogische en mentaal verantwoorde aanpak, waarmee het Thorbecke structurele aandacht besteedt aan het mentale welzijn en het prestatiegedrag van topsport- en DaMu-leerlingen, studiebegeleiders en ouders.

Vanaf het eerste jaar tot en met het examenleerjaar gaan de leerlingen aan de slag met het trainen van mentale competenties met behulp van een leerlijn met tien mentale bouwstenen die hen helpen om:

  • Onder alle omstandigheden te blijven geloven in zichzelf.
  • Plezier te houden op school en in hun sport/dans.
  • Het beste uit zichzelf te halen.

Topsportlessen

De leerlingen trainen dit in de topsportlessen die zij van Flow één keer per maand krijgen. Daarnaast worden de studiebegeleiders getraind aan de hand van online training KOP IN Online en de ondersteunende trainingen van Flow.

De studiebegeleiders leren hoe zij met observatie en in een 1-op-1-gesprek vroegtijdig mentale belemmeringen kunnen signaleren, tackelen en zodoende voorkomen. De studiebegeleiders hebben ook geleerd hoe zij ‘mentaal’ kunnen toevoegen aan hun eigen lessen. Waardoor ‘doelen stellen’ een onderdeel wordt bij bijvoorbeeld het vak aardrijkskunde en ‘GAS en REM’ getraind wordt bij wiskunde.

Leerlingen krijgen hierdoor meer zelfkennis en zelfvertrouwen wat hen helpt om beter te presteren.

Gedachtesturing

Zo heeft bijvoorbeeld de LO-leerkracht Luke ‘gedachtesturing’ in zijn les toegevoegd. Behalve dat hij de leerlingen leerden hoe zij ‘ringzwaaien’ op een steeds hoger level technisch moesten doen en hij de druk opvoerde, stelde hij mentale vragen zoals:

Waar keek je naar? Wat dacht je? Wat deed je? Hielp het je beter presteren?

Thorbecke gedachtesturing

Op deze manier wordt een nieuw (mentaal) element aan de gymles toegevoegd en gaan de leerlingen actief aan de slag met zelfreflectie op hun ‘denken en doen’. De leerlingen spreken het hardop uit als ze het spannend vinden worden: ‘Ik vind het eng.’ Dit helpt bij het normaliseren van deze gedachten.

Daarnaast leren de leerlingen erop te letten dat zij bijvoorbeeld ‘hun armen strekken’. Het werkgeheugen wordt hierdoor met taakgerichte gedachten gevuld. Dit helpt leerlingen om niet meer met de angst bezig zijn maar met de technisch juiste uitvoering, waardoor het gemakkelijker gaat.

De LO-docent maakt ook de een koppeling met hun eigen sport of dans. Hoe is dit als je een voetbalwedstrijd of een dansvoorstelling hebt? 

Spreken over wat je denkt, voelt en doet

Leerlingen vinden mentale training in het begin altijd een beetje spannend. Soms moeten de leerlingen dingen doen, die ze nog nooit gedaan hebben, zoals: visualiseren of een ademhalingsoefening. Er wordt bij de opdrachten een hoop gelachen, maar er wordt wel serieus getraind. De leerlingen geven dat ook terug: dat ze de geleerde vaardigheden toepassen op school en in hun sport.

Hieronder een aantal quotes van topsportleerlingen:

“We hadden het in de les over emoties. Daar heb ik met mijn teamgenoten nog later over gesproken. We spreken elkaar daar nu op aan. Ik blijf rustiger.”

– Voetballer, 3 MAVO

“Ik leer van andere mensen uit andere sporten hun visie.”

– Turner, 4 HAVO

“Ik heb geleerd hoe je positief tegen jezelf kunt praten. Dat geeft mij meer meer vertrouwen.”

– Danser, 5 VWO

“Ik heb minder stress bij toetsen.”

– Vechtsporter, 2 MAVO

“Ik vind de opdrachten leuk.”

– Basketballer, 5 HAVO

“Ik weet nog niet zo goed wat ik er aan heb.”

– Danser, 4 HAVO

Sport in Perspectief® in het onderwijssysteem

Op de lange termijn is het streven van het Thorbecke om de doorgaande leerlijn van Sport in Perspectief® binnen het onderwijssysteem duurzaam te borgen.

Flow gaat gewoon door met het pedagogisch en mentaal trainen van de leerlingen, de studiebegeleiders en de ouders (en volgend schooljaar ook de docenten) van het VMBO, de MAVO, de HAVO en het VWO.

 

Het is echt bijzonder om mee te maken hoe leergierig, begaan en zorgzaam het topsportteam van de Thorbecke Talentschool Rotterdam is!

We zijn blij dat we met Flow Mentale Training een positieve bijdrage kunnen leveren om samen met deze bijzondere school de leerlingen te ondersteunen.

We kijken uit naar het vervolg van de plezierige samenwerking met alle betrokkenen en partners van deze unieke school.

 

Focus kun je trainen

Focus kun je trainen

Heb jij ook wel eens moeite om sporters in een bepaalde focus te krijgen? Wat is focus nou eigenlijk?

Daniëlle: ‘Ja, dat is wel leuk. Als ik het aan de jonge sporters vraag. Wat is focus? dan is het antwoord: je concentreren. En wat is dan concentreren? Dat je moet focussen!

Zowel jonge als professionele sporters weten precies wat hun afleidingen zijn, maar hoe zich te focussen; op dat wat ertoe doet op het juiste moment, dat vinden ze vaak lastig.’

‘Daarom vind ik het zo belangrijk dat je focus traint.’

‘Dus als je als coach roept: concentreer je, weten sporters vaak niet wat ze moeten doen. Daar kun je als coach verandering in brengen, door je sporters te leren waar zij hun aandacht op moeten richten en dit heel concreet te maken.’

Bezig bent met één ding tegelijk

Daniëlle: ‘Dus mensen die zeggen dat ze meerdere dingen tegelijk kunnen dat kan helemaal niet.’

‘Je bent gefocust of niet.’

‘Het kan wel zijn dat sporters hun aandacht op verkeerde dingen richten. En dat zijn dan die meerdere dingen.’

‘Kortom: je moet je maar op één ding richten. In de psychologie noemen we dat taak en afleiding.’

En hoe kan ik nou als trainer coach ervoor zorgen dat een sporter in zijn taak zit en niet in een afleiding?

Daniëlle: ‘Als eerste: je ziet natuurlijk veel als coach. Maar wat goed werkt is om het gewoon te vragen. Maak voor de training even een kort rondje. Wat zijn jouw afleiders?’

‘De één zal de scheidsrechter noemen, de ander zal zijn ouders langs de kant noemen. Maar er zijn ook sporters die meer van binnen uit afgeleid worden door wat
ze denken of wat ze voelen.’

Bekijk hieronder Focus (deel 1).

Oké, dus als ik dan nu weet waardoor ze afgeleid raken – door de scheidsrechter of door hun interne gedachten – hoe kan een trainer / coach hen weer uit die afleiding halen? En in hun focus krijgen? 

Daniëlle: ‘Dat is ook trainen héh. Als je buiten traint, dan ga je niet hele lange gesprekken houden, maar je kunt er wel heel kort –  dat kost je een minuutje –  rondvragen wat zijn je afleidingen?’

‘Je kan trainen om voor het moment dat ze ze in actie komen, ze die focus hebben. Dat ze die aanzetten. Dus je focus is aan of je focus is uit.’

‘Stel je bent hordeloper. Ik heb jarenlang naast de groep getraind. Ze kletsen wat met elkaar en gaan in één beweging door en komen dan in actie. Dat is niet goed.’

‘Je moet echt even je rust pakken, misschien je ogen even dichtdoen, je voorstellen hoe je gaat lopen. Zo creëer je een een bewust moment.’

‘Ben je een veldsporter, dan is dat niet anders. Zodra je op het veld staat, wil je een bepaalde mindset hebben.’

Bekijk hieronder Focus (deel 2)

Creëer een rustmoment

Oké, dus het is eigenlijk het oefenen van een bewust moment voor jezelf creëren waardoor je alles – alle andere dingen waar je aan denkt of die gebeuren in je omgeving – kan afsluiten. Je creëert een rustmoment en je gaat bewust bezig met de uitvoering die je gaat doen.

Daniëlle: ‘Klopt. En als je dat wil verfijnen en je wil een hoger niveau krijgen, dan kun je ook letterlijk de bewegingsvorm voor je zien.’

‘Wat wel gaaf is bij vechtsporten bijvoorbeeld is dat sporters heel vaak zo’n rustmoment pakken, nog voordat ze beginnen. Iedereen komt ergens vandaan en is druk etc … maar iedereen moet even landen op de mat.’

‘Je kan sporters hiervan bewust maken, dat ze dat zelf in handen hebben, die aan- en uitknop van focus.’

‘Een trucje daarvoor is Ik kijk naar – Ik let op.’

‘Dus waar kijk je naar? Dat is dus de aandacht waar je op gericht bent. En waar let je op?’

‘Dus stel je bent judoka, dan kan je naar je tegenstander kijken, maar je let op stevig vastpakken.’

Ik kijk naar en ik let op. Dat is een een hele mooie tip. Zeker als je sporters snel afgeleid zijn. Je kan sporters helpen door hen daar bewust van te maken en het samen met hen te gaan oefenen.

Bekijk hieronder Focus (deel 3).

 

Heb je al wat aan deze tips gehad? Laat het even weten!  Volg ons en ga er vooral mee aan de slag.

Heel veel succes!

 

Hoe kun je mentaal omgaan met een blessure?

Hoe kun je mentaal omgaan met een blessure?

Iedere maandag kun je via het Instagram account van Runner’s World al je brandende hardloopvragen insturen. Deze week beantwoorden we de vraag van Janine Zuidema: ‘Hoe ga je mentaal om met een blessure?’ We vroegen het aan sportpsycholoog Daniëlle van der Klein-Driesen en zij gaf ons onderstaande tips mee.

Met deze tips van een sportpsycholoog laat je jezelf niet gek maken!

Mentaal omgaan met een blessure: dit kun je doen

Blessures zijn altijd vervelend. Je wil niets liever dan gewoon door blijven trainen, maar je bent tijdelijk gedwongen om minder te lopen, of wellicht moet je zelfs helemaal rust nemen. Balen! Wat kun je doen om jezelf in zo’n periode niet helemaal gek te maken? We vroegen het aan sportpsycholoog Daniëlle van der Klein-Driesen en zij gaf ons onderstaande tips mee.

Je mag balen

Vooral als je naar een belangrijk doel toewerkt, kan een blessure behoorlijk wat roet in het eten gooien. Je hoeft niet te doen alsof het je niets doet. Het kan juist fijn voelen om even flink te balen van de omstandigheden, dus laat de frustratie eruit op een manier die goed voelt. Door de negatieve emoties rondom je blessure te erkennen, kom je er sneller doorheen.

En dan gaan we door!

Geef jezelf de tijd die je nodig hebt, maar je wilt niet blijven hangen in de negatieve emoties. Een studie over sportblessures wijst uit dat schrijven over de blessure en een plan maken voor herstel zorgt voor duidelijkheid en rust in je hoofd. Welke oefeningen kun je doen om herstel te bevorderen? Kun je crosstraining doen, zoals fietsen of zwemmen, om fit te blijven? Wellicht kun je extra tijd nemen voor buikspieroefeningen.

Zo min mogelijk stress

Stress kan herstel in de weg staan, omdat het allemaal fysiologische en psychologische veranderingen in gang zet. Probeer zoveel mogelijk rust te creëren.

Houd contact met je loopgroep

Veel contact met je loopgroep kan confronterend zijn als je zelf niet (veel) kunt trainen, maar dat sociale aspect is juist goed voor je herstel. Blijf betrokken bij de groep en vraag bijvoorbeeld aan je trainer of je in de tussentijd kleine taakjes kunt uitvoeren. Dit houdt de motivatie hoog om terug te komen.

Plan je comeback

Plan alvast nieuwe doelen en wedstrijden die je wilt lopen. Het lijkt contra-intuïtief om juist nu doelen te stellen, maar volgens onderzoek zorgt een blik naar de toekomst ervoor dat je trouw je oefeningen blijft doen en aan je herstel blijft werken.

Visualisatie voor spoedig herstel

In de voorbereiding op een wedstrijd kan visualisatie veel verschil maken, maar ook als je geblesseerd bent, kun je gebruik maken van visualisatie technieken. Door het hardlopen te visualiseren, oftewel de beweging te voelen zonder het uit te voeren, houd je namelijk de spieraansturing vanuit de hersenen op peil.

Dit kan pijn en stress reduceren, spierkracht vergroten en tegelijkertijd voor meer zelfvertrouwen zorgen. Zo herstel je niet alleen beter, maar houd je er ook minder angst voor nieuwe blessures aan over.

Lees het oorspronkelijk artikel bij Runnersworld.