Korfbal een tactisch slim spel. Zo leer je communiceren en snel reageren.

Deze week waren Tatyana Izelaar (karateka en student Toegepaste Psychologie) en ik bij ADO voor een mentale training. Niet bij de voetbal, maar bij de korfbal in ’s Gravendeel.

De spelers van de hoogste teams van ADO zitten er bijna allemaal met een dubbele pet. Zo zijn ze speler en trainer. Ze hebben humor en zijn gedreven te leren. Vanavond gaat het over presteren onder druk, wat betreft:

  • Taakgericht handelen;
  • Communicatie en samenwerking.

GASSERS en REMMERS

Kort gezegd: ‘Hoe blijf je samen scherp op het juiste moment’. Met een aantal oefeningen komen we er achter dat dit niet altijd makkelijk is. Een trainer zegt: “Ik roep 1 heel duidelijke taakgerichte instructie, dus één woord.” Waarop een speler zegt: “Ik hoor het ene woord en doe toch wat anders.” Nu is de ene speler impulsiever (gasser), dan de ander (remmer) die weer wat langer nadenkt. Beiden kan verstorend werken, zodra er TE voor staat. Te impulsief of te lang twijfelen. Korfbal is een snelle en tactische sport waarbij dit heel hard afgestraft wordt.

Samenwerken
Je hebt als speler de ander heel hard nodig, jouw acties te laten slagen. Het is nodig dat je elkaar goed begrijpt en je teamgenoten kan vertrouwen zodat je weet dat je de bal aangespeeld krijgt als dat nodig is.

 

Toepassing mentale vaardigheden

Maak met elkaar afspraken vanuit korte taakgerichte keywords. “Kutbal” roepen, daar wordt eigenlijk niemand beter van. De ander beseft dat al, dus het is zinloze extra informatie. Als het wel een keer geroepen wordt, hecht er niet te veel waarde aan. Steek je energie vooral in:
Kijken (zodat je ziet wat er nodig is), Luisteren (zodat je de instructie van de ander kan gebruiken), Handelen (snelheid van bewegen en acties durven maken). Geef aan elkaar aan, wat je nodig hebt om het optimale eruit te halen.

ADO: Alles Door Oefening. Dat geldt ook voor mentaal.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *